2020. május végén keresett fel bennünket hölgy páciensünk. Telefonban történt egyeztetésünk alkalmával meglepő panaszokról számolt be az előző héten máshol készült és átadott munkával kapcsolatban.
Panaszai: „Nem tudok beszélni, olyan mintha folyamatosan nyitva kellene tartanom a számat, nem tudok rágni, mert úgy érzem nem érnek össze a fogaim oldalt. Soha nem voltak ekkora fogaim, nagyon nagy és vastag a híd lent is, fent is. Én „fehér” fogakat kértem, de ezek sárgák. Arról nem is beszélve, hogy lecsiszolt fogakkal voltam több, mint 1 hétig.”
HŰHA!!!! Tisztában vagyunk az átlagos fogászat valódi eredményeivel, az ígérvényekkel kezdéskor, a technológiával, amennyiben ez annak nevezhető, de nem szeretünk véleményezni vagy értékelni másokat.
Az elmondása alapján egy hete átadott CIRKÓNIUM „hidak”!, és a hölgy új lehetőségeket, megoldást keres a kifizetett számla ellenére is. Az ilyesmit átélni szenvedő alanyként sokkal nehezebb, mint amilyennek tűnik.
Voltunk már nehéznek tűnő, hasonló helyzetekben, mivel az elmúlt 16-18 év tapasztalata az, hogy a fogászati munkák morálja, technológiája nem változott, ennek eredménye sokaknál a Cikkben szereplő hölgy páciensünk esete.
Az emberek megpróbálnak beletörődni a sorsukba, némelyek pedig keresik a megoldást, mert nem elfogadható, nem reális számukra, hogy így kelljen élniük a mindennapjaikat.
Megjelentek gyártói technológiák, CAD-CAM, digitális lehetőségek, „mosolytervező számítógépes programok”, működőnek tűnő lehetőségek. Ezeknek jelentős része látszólagosság, mivel a szájban lévő munkák módja 50 éve nem változott!
Ez egyre nyilvánvalóbb a páciens számára is, hiszen a CIRKÓNIUM VILÁGÁBAN az eddig vágyott ellátási eredmények joggal lennének elvárhatóak.
Hölgy páciensünk nem szeretett volna mást, mint azt az „egyszerűnek tűnő” elvárást megkapni azért amit kifizetett.
„Háromszor csináltattam meg az elmúlt évek alatt, mert abban bíztam, hogy sikerülni fog. Először az átadás után nem mertem mosolyogni, évekig így volt, másodjára elmentem egy drága helyre, de nem lett jó, hiába mentem vissza, azóta nem haraptam bele egy szendvicsbe, mert egyszerűen nem bírtam. Most meg még rosszabb lett, mint eddig bármikor, most már beszélni, enni sem bírok. Hogy lehet együtt élni ezzel? Létezik egyáltalán megoldás?”
Igen, létezik!!!
A friss fogászati vizsgálatok, a meglévő fogazatról levett gipszminták, valamint a panoráma RTG felvétel adatai alapján minden tényszerű információval rendelkeztünk, ami alapján a meglévő fogazatra tervezni lehetett az ellátást, ebben az esetben a BIOSTATIKAI pozíció megteremtésével 3 alkalomra volt szükség a végleges fogművek átadásával együtt. Az első lépés mindenképpen a BIOSTATIKA (alsó-felső állcsont valós, ép fogakkal fenntartott térbeli pozíciója) megvalósítása volt.
Minden fogászati eset ellátását ezzel a lépéssel kell kezdjük, hiszen nem a hiányok, kopások, régi hagyományos pótlások által fenntartott térbeli viszonyokra szeretnénk dolgozni, hanem az eredeti, ép fogazat általi működést fogjuk rehabilitálni cirkónium fogműveken keresztül hosszútávon! Ez lényeges különbség a fogászati ellátás tervezése tekintetében, illetve az ellátási lépések meghatározásánál.
Hölgy páciensünk fogazata, annak elláthatósága semmilyen komplikációt vagy nehézséget nem okozott számunka.
A BIOSTATIKA megvalósítását (ez soha semmilyen fájdalommal nem jár) követően kijelöljük a fogszakorvosi munka időpontját.
Ezt a lépést egy alkalommal szoktuk megvalósítani, hiszen könnyedén elvégezhető, amennyiben a tervezés pontos és alapos volt. Igyekszünk a lehető legemberibb módon tennie ezt, hiszen a fogászat nem feltétlen kell, hogy kellemetlen legyen. SŐT!
Alapvetően a tudatos munka mindig a leghatékonyabb mindenki számára.
Ideiglenes pótlást minden páciensünk részére készítünk, a fogszakorvosi munka része! Az ideiglenes pótlás átadásával ér véget a fogszakorvosi munka első lépése, ami tökéletesen alkalmas a fogpótlás készítésének ideje alatti működésre, életvitelszerű funkciókra. Pácienseink ezekkel az ideiglenes fogpótlásokkal többnyire utazni, tárgyalni szoktak. A technológia, amivel ezt meg lehet megvalósítani 15-20 éve napi gyakorlat, ezért végképp nem értjük, hogy miért kell 2020-ban lecsiszolt fogakkal elengedni a Fogorvosi rendelőből valakit, és miért nem része egy ellátásnak a magánszegmensben?! A fiziológiai valamint a biológiai következményeiről nem is beszélve. Egy ideiglenes fogpótlásnak nem elsősorban esztétikai funkciója van! Védi a vállasan lecsiszolt fogakat a külső hőhatásoktól, összetartja azokat, valamint, magát az étkezést biztosítja.
Ebben az esetben sem tettünk másként, illetve már az ideiglenes pótlásnál korrigáltuk a fogak tömegét, amik a beszéd funkciót gátolták.
Hölgy páciensünk már az ideiglenes pótlás átadását, a fogszakorvosi munka első lépésének zárását követően jobb állapotba került.
Elmondása alapján már ez az eredmény különb volt, mint eddig bármikor is.
Természetesen, mivel a fogászat tulajdonképpen mértani adatokra épül, minden olyan információt levettünk, amik alapján ténylegesen dolgozni lehet. A fogászat eredménye semmiképpen nem lehet „csak egy ígérvény”, nem lehet egy illúzió! Az eredmény minden esetben egy esztétikus, működő fogmű, ideértve az ellátás módját, amin keresztül egy ember újra bízik és tudja, hogy igaza volt, mert igenis létezik megoldás, aminek ott van az eredménye. Ez nem a „digitális technológia”, az „implantátumok beültetése metszés nélküli” elképzelések területe. Ezeknek egy része nem valós eszköz, másik része pedig nem annyira fontos vagy lényeges, mint amilyen módon kommunikálják azt a köztudatban.
Az eredmény elérése kizárólag a KOMPETENCIA területe, de semmiképpen sem egy divatos, újnak gondolt technológia, gép, anyag eredménye.
A fogazat az emberi test része, minden mértani adataival együtt!
Hölgy páciensünk munkája 12 munkanap alatt elkészült.
A végleges átadás időpontját megbeszéltük vele, illetve a kész munka fotóját elküldtük neki. e-mailen, hogy nyugodt legyen az elért eredménnyel kapcsolatban. Néhány nappal az átadást megelőzően felhívott bennünket hölgy páciensünk férje, mert volt néhány kérdése, mivel az átadást követően utazást terveztek 2-3 hétre.
Kérdései a múltban megélt események eredménye volt.
„A munka nyilván ideiglenesen lesz ragasztva, mert mi van, ha igazítani kell rajta, viszont az ideiglenes ragasztás kibírja-e a az utazásuk 2-3 hetét vagy jöjjenek haza hamarabb?”
Mivel közvetett módon ismerjük a családot és a konzultáción jó viszonyba kerültünk, így mertem viccesen válaszolni. – „Biztosan minket szeretett volna felhívni? Mert nem értem a kérdést. Nem lesz ideiglenes ragasztás, mert nem indokolt! Az átadás időpontja a Végleges átadás időpontja, úgy hogy a 2-3 hetes utazást nem fogja fogászati probléma zavarni.”
Elfogadta a magyarázatot, de éreztük, hogy kétkedik.
Említettük, hogy az emberi fogazat az emberi test része és igazából a fogazat jellemzői mértani adatok, amelyek levehetőek, megbízhatóak minden páciensnél. Ebben az esetben is ezt tettük, így pontosan tudtuk, hogy az átadás végleges lesz.
Az is lett, de kizárólag azért, mert minden rendben volt!
Lehet, hogy furcsa, de ilyenkor mi örülünk a legjobban! Felelősség végig vinni ekkora munkát, viszont felemelő érzés látni egy másik ember örömét a bizalmáért cserébe.
Természetesen minden munkának van számlája, de az igazi fizetség mindig a páciens öröme.
Ez most is így volt és örülünk, hogy bekövetkezett.
Bízunk benne, hogy sikerült Önnek is biztonságos információkat adnunk döntésében.
Köszönettel.
Ekvident.